Κύριε Μανουσάκη να ξεκινήσουμε με ένα θέμα που ως δικηγόρος γνωρίζετε καλά. Τις αλλαγές στον Ποινικό Κώδικα. Υπάρχουν πολλά θετικά στοιχεία, αλλά και πολλές «γκρίζες ζώνες», κυρίως ως προς τις αποφυλακίσεις εγκληματιών και τρομοκρατών. Ποια είναι η άποψή σας;

Με τους νέους Κώδικες επιχειρείται η ολοκληρωτική αναμόρφωση του συστήματος ποινικής δικαιοσύνης απαλείφοντας ή εξωραΐζοντας τον έντονα τιμωρητικό χαρακτήρα που είχε ως σήμερα, ενισχύοντας την αποκαταστατική λειτουργία της.

Προς αυτή την κατεύθυνση κινούνται αρκετές από τις μεταρρυθμίσεις που εισάγει ο νέος Π.Κ., όπως η κατάργηση του απαρχαιωμένου νόμου περί καταχραστών του Δημοσίου (Ν.1608/1950) με αντίστοιχο περιορισμό του περιεχομένου της έννοιας του Δημοσίου, η οποία πλέον δεν περιλαμβάνει τις Τράπεζες και λοιπές επιχειρήσεις ακόμη και αν σε αυτές συμμετέχει το Δημόσιο, η εκλογίκευση του πλαισίου επαπειλούμενων ποινών σε σωρεία ποινικών αδικημάτων που μέχρι σήμερα τιμωρούνται μόνο με την ποινή της ισόβιας κάθειρξης, καθώς και η νομοτεχνική βελτίωση των διατάξεων για την αναστολή εκτέλεσης της ποινής, την κατ’ οίκον έκτιση της ποινής, την παροχή κοινωφελούς εργασίας, την υφ’ όρων απόλυση και την μεταχείριση των ανηλίκων.

Αρκετές ήταν και οι βελτιώσεις που επέφερε η δημόσια διαβούλευση, οι προτάσεις της οποίας επανεξετάστηκαν από τη νομοπαρασκευαστική επιτροπή και ενσωματώθηκαν στο τελικό κείμενο των Κωδίκων. Έτσι, μεταξύ άλλων, περιλήφθηκε ειδική διάταξη αυστηρής τιμώρησης του ρατσιστικού εγκλήματος, προβλέπεται αυστηρότερο πλαίσιο ποινής για τους διευθύνοντες εγκληματική οργάνωση (κάθειρξη έως 15 έτη), εντάχθηκαν στο άρθρο 336 (ως παρ. 5) και οι λοιπές μορφές βιασμού, με αναλογική κλιμάκωση των απειλούμενων ποινών, ενώ εγκλήματα όπως η κλοπή και η φθορά προβλέφθηκε ότι θα διώκονται κατ’ αρχήν αυτεπαγγέλτως, με τη δυνατότητα όμως της εκ των υστέρων παύσης της ποινικής δίωξης από τον αρμόδιο  Εισαγγελέα ή το Δικαστήριο, αν υποβάλει σχετική δήλωση ο ίδιος ο παθών.

Επίσης, σε μεταβατική διάταξη του Π.Κ. προβλέφθηκε ειδικά να μην επηρεάζονται οι αστικές απαιτήσεις του παθόντος σε περίπτωση παραγραφής του αδικήματος λόγω μετατροπής του από κακούργημα σε πλημμέλημα.

Ομοίως η πρόβλεψη σε ποινές φυλάκισης άνω των 3 και έως 5 ετών είτε να εκτίονται είτε να μετατρέπονται σε παροχή κοινωφελούς εργασίας, φαίνεται ότι για τον παρόντα χρόνο παραβλέπει τις πρακτικές αδυναμίες εφαρμογής της συγκεκριμένης διάταξης.

Συνολικά ο νέος Ποινικός Κώδικας δεν είναι επιεικέστερος αλλά αναλογικότερος. Ως προς τα θέματα της υφ’όρων  απόλυσης  οι νέες διατάξεις προβλέπουν μεγαλύτερη έκτιση ποινής από ότι προέβλεπαν οι προηγούμενες διατάξεις. Η αύξηση της πραγματικής έκτισης ποινής είναι περίπου 20 – 30% μεγαλύτερη.

Συγκεκριμένα σε ότι αφορά την επικαιρότητα και τα ερωτήματα που τίθενται, όποιος είναι πολυισοβίτης, ενώ με τον προϊσχύοντα Ποινικό Κώδικα μπορούσε να αιτηθεί την υφ’ όρων απόλυση του αφού προηγουμένως είχε εκτίσει 19 έτη, τώρα με τις νέες διατάξεις πρέπει να έχει εκτίσει πραγματικά 25 έτη.

Όσον αφορά το θέμα της αντικατάστασης της ποινής με την ηλεκτρονική επιτήρηση ( βραχιολάκι), αυτό αποφασίζεται  δυνητικά από το Συμβούλιο Πλημμελειοδικών  το οποίο θα κρίνει εάν πληρούνται οι όροι και οι προϋποθέσεις που ορίζουν οι νέες διατάξεις.

 

Το Κίνημα Αλλαγής πρέπει να είναι η μοναδική επιλογή για τους προοδευτικούς πολίτες και γιατί;

Το Κίνημα Αλλαγής αποτελεί το γνήσιο συνεχιστή της μεγάλης Προοδευτικής Παράταξης, στην οποία έδειξαν οι Έλληνες την πολιτική τους προτίμηση στην νεώτερη ιστορική περίοδο.

Το προτέρημα του πολιτικού αυτού χώρου είναι ότι μπόρεσε τα προηγούμενα χρόνια να μετουσιώσει σε πράξη τα οράματα των κοινωνικών πλειοψηφιών για Ισότητα, Δικαιοσύνη, Εθνική Ανεξαρτησία και Οικονομική πρόοδο, χωρίς αποκλεισμούς και χωρίς διακρίσεις. Τα δείγματα γραφής άλλωστε είναι ορατά ακόμη και σήμερα. Οι υποδομές που δημιουργήθηκαν στο κοινωνικό κράτος και η σύμπραξη του κράτους με την προσπάθεια του πολίτη να εκφραστεί ελεύθερα και να προοδεύσει οικονομικά είναι αποτέλεσμα περιόδων που η δημοκρατική παράταξη κυβερνούσε την Ελλάδα. Επομένως, ποια άλλη θα μπορούσε να είναι η πολιτική επιλογή του προοδευτικού πολίτη, που αποζητά από το κράτος να είναι συμπαραστάτης του.

 

Αν το βράδυ των εκλογών το ΚΙΝΑΛ δεν πετύχει τους στόχους του, δηλαδή ένα ποσοστά κοντά ή πάνω από το 10%, με δεδομένες τις απώλειες του ΣΥΡΙΖΑ, θα έχετε αποτύχει και τι θα κάνετε;

Είναι πολύ νωρίς για να κάνουμε τέτοιου είδους εκτιμήσεις ή να προδιαγράφουμε από τώρα τις εξελίξεις.

Πολιτική είναι η ειλικρινής διαχείριση της εντολής του λαού και υπεύθυνη πολιτική αποτελεί να διαχειρίζεται κανείς την εντολή αφότου του δοθεί. Όπως λοιπόν δεν μπορώ να προβλέψω την προτίμηση που θα εκδηλώσουν οι Έλληνες υπέρ του Κινήματος Αλλαγής, έτσι δεν μπορώ και να υποτιμήσω την προτίμηση αυτή. Αυτό άλλωστε είναι και το πολιτικό χαρακτηριστικό ενός δημοκρατικού προοδευτικού πολιτικού φορέα, καθήκον του οποίου αποτελεί να  ακολουθεί την εντολή που του παρείχαν όσοι πίστεψαν σ΄ αυτόν.

 

Πώς μπορεί να γίνει το ΚΙΝΑΛ η μεγάλη προοδευτική παράταξη που θα διαμορφώνει τις εξελίξεις και δεν θα είναι παρακολούθημά τους;

Το ΠΑΣΟΚ και το Κίνημα Αλλαγής πληγώθηκαν όσο κανένα άλλο κόμμα από τη δύσκολη περίοδο 2009-2015. Πληγώθηκε διότι κράτησε ψηλά την ευθύνη και την στιγμή που αρχηγοί άλλων κομμάτων επεδίωκαν τη ρήξη, η ΝΔ με πρωθυπουργό τον κο Σαμαρά στα «Ζάππεια», ο ΣΥΡΙΖΑ με τον κο Τσίπρα και τους «αγανακτισμένους» στην πλατεία Συντάγματος, ενώ το ΠΑΣΟΚ προσπαθούσε να κρατήσει τη χώρα μέσα στην Ε.Ε.

Είτε υπάρξει αυτοδυναμία, είτε όχι το Κίνημα Αλλαγής έχει επανειλημμένα τοποθετηθεί ότι δεν θέλει να οδηγηθεί η χώρα σε ακυβερνησία δεδομένου ότι υπάρχουν τρόποι  να διατηρηθεί η πολιτική σταθερότητα και να συμβάλει ως παράταξη ευθύνης, όπως άλλωστε και στο παρελθόν, στην ολοκλήρωση της συνταγματικής αναθεώρησης, στην αλλαγή του εκλογικού νόμου, στο να προχωρήσουν οι διαπραγματεύσεις με τους Ευρωπαίους, με κατεύθυνση να αλλάξουν οι επαχθείς όροι της οικονομικής συμφωνίας Τσίπρα.

 

Ο ΣΥΡΙΖΑ και ο Αλέξης Τσίπρας ήρθαν στην εξουσία ως δύναμη ανατροπής και ελπίδας. Τελικά ήταν μια επικοινωνιακή φούσκα που τρεφόταν με ψέματα, παλινωδίες και κυβιστήσεις; Και γιατί υπάρχει ακόμη ένας κόσμος που τον πιστεύει;

Ξέρετε, είναι φυσική ανάγκη του ανθρώπου να πιστέψει στα όνειρα και πολλές φορές στο ψέμα από το να δει την αλήθεια κατάματα.

Ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν ανέκαθεν μία πολιτική και κοινωνική μειοψηφία.

Μικρή στην αρχή, μεγαλύτερη στην συνέχεια, αφού απορρόφησε μεγάλο μέρος του ΠΑΣΟΚ και μαζί με το πιο αντιδραστικό κόμμα της δεξιάς κυβέρνησε ως κοινοβουλευτική μειοψηφία χωρίς κανένα προγραμματικό λόγο. Είναι «δανεικός» ο κόσμος που τον αποτελεί και δεν έχει ιδεολογικό υπόβαθρο η σύνδεσή του με τον ΣΥΡΙΖΑ. Οι πολίτες αυτής της χώρας απέδειξαν ότι διαθέτουν αντίσταση ενάντια  στην «ελεημοσύνη» αυτής της κυβέρνησης και στον ευτελισμό των θεσμών.

Αυτές οι εκλογές είναι οι πλέον κρίσιμες για την πορεία της χώρας μας.

Τα ψεύτικα τα λόγια, τα μεγάλα του κου Τσίπρα πλέον δεν βρίσκουν ευήκοα ώτα. Τα ποσοστά του ΣΥΡΙΖΑ μου θυμίζουν ένα σώμα που τελεί υπό ελεύθερη επιβραδυνόμενη κίνηση και το «σώμα» αυτό σε ελάχιστο χρονικό διάστημα θα αδρανήσει μια για πάντα.

 

Η Νέα Δημοκρατία κατά πάσα πιθανότητα θα είναι κυβέρνηση κι ενδεχομένως με αυτοδυναμία. Το ΚΙΝΑΛ θα παρέχει ψήφο εμπιστοσύνης σε κρίσιμα θέματα ή θα είναι μια ισχυρή, υπεύθυνη αντιπολίτευση;

Ο χώρος μας έχει αποδείξει την υπευθυνότητά του. Θα είμαστε η ειλικρινής αντιπολίτευση που δεν θα αφήσουμε την συντηρητική παράταξη να εφαρμόσει την νεοφιλελεύθερη ατζέντα της. Ωστόσο η δημοκρατική παράταξη πάντα ήταν η φωνή της λογικής. Όποτε χρειάστηκε ήμασταν  εκεί και δεν θα αφήσουμε την χώρα να γυρίσει πίσω στο 2015. Πιστεύουμε στην εθνική συνεννόηση και το έχουμε αποδείξει στην πράξη. Είναι ανάγκη να καταλάβουμε όλοι ότι η ενίσχυση του Κινήματος Αλλαγής σε αυτές τις εκλογές αποτελεί εγγύηση για την σταθερή πορεία που έχει ανάγκη ο τόπος.

 

Τι περιμένετε από τη ΝΔ; Να ξανακάνει τα λάθη του παρελθόντος της Δεξιάς ή να αποτελέσει δύναμη μεταρρύθμισης;

Εύχομαι για το καλό της χώρας να αποδειχτεί πως η ΝΔ έχει ξεπεράσει τα κατάλοιπα του παρελθόντος. Ωστόσο δεν έχει πει κουβέντα αυτοκριτικής για τις ευθύνες τις για τον εκτροχιασμό της οικονομίας το 2004-2009 και την κρίση.

Θεωρεί τις ανισότητες φυσικό φαινόμενο και στηρίζει όλη την πολιτική της στο δόγμα των οριζόντιων φοροαπαλλαγών, παραπέμπει στις καλένδες τη διαπραγμάτευση για την αλλαγή των δεσμεύσεων της κυβέρνησης Τσίπρα  και την μείωση του πρωτογενούς πλεονάσματος.  Ωστόσο, δεν πιστεύω πως θα καταφέρει να αποτελέσει τον νέο εκσυγχρονιστικό πόλο που θα πάρει μέτρα για τη βελτίωση της καθημερινότητας του μέσου πολίτη ούτε θα επαναφέρει τη χώρα μας στο επίπεδο που ήταν όταν το ΠΑΣΟΚ κυβερνούσε τον τόπο. Εμείς αποτελούμε την πραγματική υπεύθυνη μεταρρυθμιστική δημοκρατική δύναμη και θα σταθούμε στο πλάι των Ελλήνων με κάθε πολιτικό κόστος.

 

πηγή